Terug naar de schoolsite!

dinsdag 25 oktober 2016

BC.: Samen op stap door Axenland

Deze week zijn we samen op stap in Axenland. Dit zijn de dieren die bij ons aan bod komen: de poes en de bever, de pauw en de wasbeer, de leeuw en de kameel. Alle dieren vertegenwoordigen een mogelijke houding die mensen tegenover elkaar kunnen aannemen. Maandag en dinsdag werkten we rond de poes en de bever. Kinderen konden in hun axenboekje, de dieren kleuren, vinger schilderen, bekleven met snippers... . Vandaag was er ook samen met de kinderen van juf Hilde een tafelpoppenspel over de poes en de bever. Het dak van de poes haar huisje was helemaal stuk door de wind en de bever was de redder in nood.
Verder deze week is er nog een poppenspel van de pauw en de wasbeer, een axenlied en op donderdag en vrijdag 2 jarige kleuters die zoals de pauw zich mogen tonen op deze speciale dag.



De kleuters kijken op beeldbank .nl naar de schooltelevisie i.v.m. de bever en hoe die leeft en nesten bouwt.
















Ook op de iPad kunnen de kinderen kijken naar de schooltelevisie.







Werken in het axenboekje. Kleuren van de poes, snorharen knippen en opkleven.
Ik ben de poes van Axenland.
Het land van 'k voel me goed
Als ik kan genieten voel ik me goed.

Tafelpoppenspel de poes en de bever.







Ook de kinderen kregen de kans om het poppenspel na te spelen, voor de grote groep.








Vinger schilderen van de bever.
Ik ben de bever van Axenland.
Het land van 'k voel me goed
Als ik voor anderen kan zorgen, voel ik mij goed.











Waarnemen van het meegebrachte materiaal, boekjes, handpoppen en stokken en takken om een bevernest te maken.



Vandaag tafelpoppenspel met de klas van juf Hilde, de pauw en de wasbeer. Pauw vond geen vriendje waar hij zijn mooie veren kon laten zien, maar toen was daar de wasbeer, die stond op uitkijk in de boom...








De kinderen spelen zelf het poppenspel na.







 Met de meegebrachte takken, stokken, mos en blaadjes maken de kinderen een bevernest.


Info op de iPad i.v.m. de pauw.



Ik ben de pauw...











 Godsdienstmoment: "Ik geef een pluim aan jou"

Verder werken in het axenboekje.


Ik geef jou een pluim, omdat... . De kinderen kleuren een pluim.








Ik ben de leeuw van Axenland.
Het land van 'k voel me goed.
Ik weet altijd raad en wijs de weg, 
als anderen naar me luisteren en me volgen voel ik me goed.


Inkleuren van de leeuw en snippers scheuren van froezelpapier en opkleven.



Kijk, ik ben een leeuw...





 Kinderen spelen poppenspel met de leeuw en de kameel.


Huisje, boompje beestje, info over de kat en zijn familie.


Bewegingsspel: leeuwtje mag ik overstappen... (naar het voorbeeld van schipper mag ik overvaren...)